Global Matters

Romani Design, a világ első roma divatstúdiója

Az alapító tervezők, Varga Erika és Varga Helena a divattervezés mellett fontos kulturális missziót is képviselnek.

two women and visa logo

Az alapító tervezők, Varga Erika és Varga Helena a divattervezés mellett fontos kulturális missziót is képviselnek. Saját mentorálási módszertannal segítik a tehetséggondozó programjaikban részt vevő roma fiatalokat.  Kollekcióikban a tradicionális roma viseleti kultúrát helyezik kortárs kontextusba, ötvözik a roma és a magyar folklór elemeit.

Mi inspirálta önöket arra, hogy saját vállalkozásba kezdjenek?

Egy vállalkozó családban nőttünk fel. Számunkra az önálló vállalkozás biztosít megfelelő keretet saját ötleteink megvalósítására és a függetlenség megteremtésére is. Egyfajta szabadságot ad, céljaink megvalósítása mellett teret enged a közösségünkért végzett munkának is. Saját vállalkozásunk megalapításakor törekedtünk arra, hogy az általunk nagyon fontosnak tartott egyéni és szervezeti társadalmi felelősségvállalás kiemelkedő eleme legyen a működésünknek.

 

Interview woman

 

 

Mit gondolnak a legfontosabb mérföldkőnek a vállalkozás története során?

Az elmúlt időszakban nagyon sok kihívással kellett szembenéznünk: biztonságot jelent a tudat, hogy sikeresen hidaltuk át ezeket a problémákat. A Romani Design, mint közösségi vállalkozás egy kulturális missziót képvisel, melynek keretében a roma viseleti kultúra és iparművészet társadalmi és kulturális presztízsének építését végezzük immár 13. éve, hazai és nemzetközi kortárs kategóriában. Az iparművészetben a roma kultúra nem jelent meg eddig, a mi munkánknak köszönhetően most erős pozíciót tud elfoglalni. Számos kiemelkedő hazai és nemzetközi partnerség által értük el azt a jelenlegi katalizátori szerepet, melynek köszönhetően pozitív kulturális és társadalmi folyamatok indulhattak el. A Romani Design egyik fontos szereplője a hazai divat szektornak, valamint múzeumi gyűjtemények része.

Miket gondolnak a legnagyobb kihívásoknak napjaink női vállalkozói számára?

A legtöbb nő ugyanazokkal a problémákkal küzd most, mint évtizedekkel, vagy akár 100 évvel ezelőtt: a nőknek egy férfiak által uralt világban kell harcolniuk a saját pozíciójukért és érvényesíteni a vállalkozásuk érdekeit. A lehetőségek nem mindig adottak és nem mindig egyenlőek, ez plusz nehézséget okozhat egy-egy munka megszerzésénél, és a tárgyalási pozícióban is hátrányt jelent.

 

Interview woman

 

Az elmúlt időszakban felgyorsult a digitalizáció, az újabb és újabb digitalizációs megoldáso, mint például a digitális fizetés elterjedése és egyre biztonságosabbá válása mennyiben könnyítette meg cégük munkáját?

Ezek a fejlesztések nagyon fontosak, és mi is igyekszünk haladni a korral. Fontos lepést tartani a digitalizációval, tudni kell ezeket az újításokat használni: mi magunk is egyre több digitális eszközt használunk a vállalkozásunkban, amik valóban rendkívül praktikusak.

Miben gondolják, hogy a Visa She’s Next programja leginkább segíteni fogja a jövő női vállalkozóit Magyarországon?

Ez egy nagyon fontos kezdeményezés. Leginkább az tetszik nekünk, hogy az indulótőke mellett a She’s Next program személyes mentorációt is biztosít a résztvevő női vállalkozók számára , ami még nagyobb értéket képvisel. Ezzel olyan tudásbéli hiányosságokat lehet pótolni, aminek a megszerzése pénzbe és sok időbe is kerül. A mentoráció nagy segítség egy vállalkozás elindulásánál, és választ is tud adni a kezdetben felmerülő nehézségekre.

Milyen tanácsot tudnának adni a jövő női vállalkozóinak?

Azt, hogy merjenek kiszakadni az „Ádám bordája” szerepkörből a saját céljaik érdekében. Mi nők is képesek vagyunk olyan erősen küzdeni a sikereinkért, mint a férfiak, és mindent meg is kell tennünk a céljaink elérése érdekében. Érdemes kockázatot vállalni, új kihívásokkal szembenézni mindazért amit leginkább szeretnénk a magunk számára megteremteni. Valamint a sikerhez ugyanennyire fontos a megfelelő szakmai partnerek megtalálása és egy kreatív, elkötelezett, egymást erősítő csapat építése.

Tag: About Visa